Verbul – generalităţi

Ca in orice limba exista verbe regulate si verbe neregulate. Cu toate acestea mecanismul conjugarii nu este complicat pe cit pare, astfel incit in scurt timp ajunge sa fie cea mai mica problema a limbii.
Trebuie retinut faptul, ca fiecare verb se invata cu cei trei timpi importanti: Infinitv, imperfect si perfectul compus, la acesta din urma fiind importanta cunoasterea participiului II si verbul auxiliar folosit. In plus se invata verbul impreuna cu prepozitia si cazul cerut. Dar despre acestea mai tirziu. In cele ce urmeaza vom da verbul la cele trei forme (prezent, imperfect, participiu ) si unde este necesar prepozitia si cazul cerut de aceasta.

Verbele auxiliare

“sein” = a fi

sein / war / gewesen sein (a fi/era/fost)

ich bin / war / bin gewesen (eu)
du bist / warst / bist gewesen (tu)
er, sie, es ist / war / ist gewesen (el, ea, el-neutru)
wir sind / waren / sind gewesen (noi)
ihr seid / wart / seid gewesen (voi)
sie sind / waren / sind gewesen (ei, ele –> aceeasi forma “sie”)

“haben” = a avea

haben / hatte / gehabt haben

ich habe / hatte / habe gehabt (eu)
du hast / hattest / hast gehabt (tu)
er, sie, es hat / hatte / habe gehabt (el, ea, el-neutru)
wir haben / hatten / haben gehabt (noi)
ihr habt / hattet / habt gehabt (voi)
sie haben / hatten / haben gehabt (ei, ele –> aceeasi forma “sie”)

Pentru a vedea ce inseamna verb regulat, vom lua spre exemplificare verbul machen = a face (terminaţiile cu roşu)

machen / machte /gemacht haben (activ) sein (pasiv)

ich mache / machte / habe gemacht (eu, activ) – bin gemacht (pasiv, desi logic nu merge, dar pentru a axplica fenomenul…)
du machst / machtest / hast gemacht (tu aktiv) – bist gemacht (pasiv)
er, sie, es macht / machte / habe gemacht (el, ea, el-neutru, activ) – ist gemacht (pasiv)
wir machen / machten / haben gemacht (noi) – sind gemacht (pasiv)
ihr macht / machtet / habt gemacht (voi, activ) – seid gemacht (pasiv)
sie machen / machten / haben gemacht (ei, ele –> aceeasi forma “sie”, activ) – sind gemacht (pasiv)

3 thoughts on “Verbul – generalităţi

  1. Buna Alexandra !

    Numele meu este Cristina. Sunt de aproximativ doua luni in Austria si vreau sa invat limba germana cat mai corect. Urmez acum un curs de lb. germana, insa nu mi se pare suficient. Din nefericire, am plecat din Romania fara sa am timp sa imi procur materialele necesare insusirii limbii germane asa ca singura unealta ramasa la dispozitie este internetul. Ma bucur ca am gasit blog-ul tau si sper sa ma poti ajuta. Cea mai mare problema pe care o intampin la verb este corespondenta modurilor si timpurilor la care se conjuga acesta. Prezentul, imperfectul si participiul verbului de conjugat imi sunt clare … dar ma intereseaza toate timpurile modului indicativ cat si celelalte moduri cu timpurile aferente.
    Am gasit ceva materiale ce mi-ar putea fi utile, insa sunt editate complet in limba germana…

    Daca ma poti ajuta, te rog, fa-o !
    Multumesc anticipat,
    Cristina

    Răspunde

Lasă un răspuns

